Ne Baktın Gözüm

28 Mayıs 2009 Perşembe

Bireysel Uçuşun Engellenmesi

Olaylar Hezarfen'ın 17.yy ın başlarında kanat takıp bireysel uçuş denemesinde bulunmasıyla başlar. galata dan üsküdar a uçsa da, ilk deneme için başarılı bir sonuçtur. uçmak insanlık onuruna yedirilemediği ve de şeytan icadı olduğu için üzerinde pek de kafa patlatılmamıştır.

bir sonraki deneme ise 18.yy da montgolfier biraderler tarafından, içi sıcak hava doldurulmuş, piknik sepetinden koltuğa sahip büyük bir balonla gerçekleştirilmiştir. değişkenlerin (rüzgar) kontrol altına alınanaması dolayısıyla şu an kapadokya yöresinde turistik amaçlarla kullanılmaktadır.

daha sonra ise 20.yy ın başında ferdinand von zeppelin, megolamanlığını da ortaya koyarak zeplini keşfetti fakat alet hem pahalı hem de çok riskli idi. zira musluklardan helyum ya da hidrojen akmıyordu.

gene 20.yy ın başında iki amerikalı bisikletçi biraderler wright brothers, çeşitli muammalar altında ilk uçağı inşa ettiler, kameraya çekip 100-200 metre de uçtular. muammanın nedeni onlardan önce uçağı keşfedenlerin kamerasının olmayışıdır.

birinci ve ikinci dünya savaşları derken sektör gelişti. savaşmak için manyak uçaklar yapıldı. savaşlar bitince de sektör yaşamını sürdürebilmek için doğal olarak sivil alanlara kaydı. boeing olsun airbus olsun olayın kaymağını yediler.

1969 yılında ise bir ingiliz ve bir fransız (fıkra gibi) firmanın ortak çalışması sonucu concorde isimli oha uçak yaratıldı. paris-new york arası kadıköy-taksim arasından daha kısa sürede katedilmeye başlandı.

oysaki herşey bireysel uçuşla başlamıştı sonra "bir biraderin bir biradere gel beraber uçalım" demesiyle gelişti ve uçmak toplulaştı. kuşkusuz bunun altında yatan gerçeklerin en büyüğü uçuş maliyetleri ve yatırım maliyeti gelmektedir.

fakat yeşil bibere can, insana akıl veren allahım aynı zamanda insanlara hırsı ve sahiplenmeyi de ihsan etmiştir.zira 17.yy da prototipi hazırlanan bir aletin günümüze olan yolculuğu sonrasında çantaya sığabilecek bir alete dönüşmesi kaçınılmazdı.

herkesin uçabildiğini düşünmek de geliştirmenin neden engellendiğini ortaya koyar.yok olacak sektörler; otomotiv ve yan sanayi, uçak ve yan sanayi, toplu taşıma vb... ülkelerin düzeninde ise kaçınılmaz bozukluk yaratacaktı. gümrük düzenlemeleri, pasaport, vize, göçmenlik, sınırlar vb... bir başka boyut ise rant kapısını aralayan emlak sektörü en büyük darbeyi alacaktı herhalde.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder